کوره های آجر سنتی حیدری و نحوه کوره چینی

مجموعه آجر سنتی حیدری دارای ۲۶ کوره دوطبقه فعال است که توسط استاد علیرضا حیدری (پدر آجرسنتی ایران) یا پسران ایشان احداث شده است.

کوره چینی دارای تفاوتهایی نسبت به کوره های معمول هستند.
مثلا ضخامت دیواره کوره‌ها بیشتر شده تا تحمل آن در برابر حرارت طولانی مدت افزایش یابد زیرا پخت حداکثری یکی از ملزومات تولید آجر سنتی مرغوب است.
آجرهای حیدری بیش از ۲۰ روز داخل کوره روشن، باقی می‌مانند تا با حرارت یکنواخت و پیوسته، پخته شوند.

برخی از کوره های مجموعه آجرسنتی حیدری منحصربه فرد هستند از جمله کوره‌ای دارای ۷ دهانه خروجی آتش از زیرکوره، که توسط فرزند استاد طراحی و ساخته شده و برای پخت آجر خاکی‌رنگ استفاده می‌شود.

سوخت کوره‌ها، تلفیقی از گاز، گازوییل، مازوت و آب است که توسط استاد حیدری ابداع شده است. این سوخت تلفیقی، هم موجب رنگی شدن آجرها می‌شود و هم قدرت بالای آن، دمای ۱۴۰۰ درجه برای پخت آجرها را فراهم می‌کند.

نحوه چیدن قالب‌های آجر داخل کوره در مجموعه حیدری نیز متفاوت از دیگر آجرپزی هاست. این روش کوره‌چینی که “تخت‌چینی” نام دارد توسط استاد حیدری ابداع شده است. در این روش، قالبهای خام به صورت لانه‌زنبوری روی هم چیده می‌شوند تا حرارت بتواند در هر سوی آجر حرکت کند.

از آنجا که آجرها هنگام چیده شدن، هنوز نپخته هستند، چیدن آنها به این فرم خاص، به صورتی که فرو نریزند و و شکلشان از حالت صاف و گونیا بودن خارج نشود، یک کار تخصصی و مشکل است که نیاز به آموزش دارد به ویژه آنکه آجرها پس از حرارت دیدن، قدری جمع‌تر می‌شوند.

در روش “تخت چینی”، حرکت شعله در اطراف آجر، موجب نفوذ یکنواخت شعله در آجر و تولید رنگ یکنواخت برای آن می‌شود. به این ترتیب می‌توان ۹ رنگ متفاوت برای آجر سنتی حیدری به دست داد: بهی، سفید (بهی روشن)، سفیدگلبهی، حنایی (روشن، متوسط، تیره)، خاکی، بنفش روشن، بنفش تیره(کبود)

گفتنی است روش مرسوم کوره‌چینی در سایر کوره‌پزی‌های آجر، انبارچینی می‌باشد.‌

۵/۵ - (۲ امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پانزده =