آجر سفید ( گلبهی )

آجر سفید گلبهی در مجموعه آجر سنتی حیدری  با کد 07 مشخص شده است. تمام انواع آجر سنتی حیدری، از آجرهای قزاقی گرفته تا آجرهای نظامی را می توانید در این رنگ سفارش دهید.

شرایط تولید رنگ سفید گلبهی برای آجر های سنتی حیدری   تقریباً همان شرایط تولید آجرهای سفید است و تنها تفاوتهایی جزیی در نحوه و میزان استفاده از نمک، روش کوره چینی و نیز نحوه حرارت دیدن آجرها اعمال می‌شود. همین تغییرات جزئی اما بسیار فنی و دقیق، موجب به دست آمدن رنگ سفید گلبهی برای آجر می‌شود.

میزان استفاده از نمک در خاک مورد استفاده در تهیه آجر سفیدگلبهی، بسیار کمتر از میزان نمک مصرفی در خاک تولیدی آجر سفید است و نیز نوع نمک مصرفی، متفاوت است.

روش کوره چینی قالبهای آجری که قرار است به رنگ سفید گلبهی در بیایند نیز کمی متفاوت از آجرهایی است که قرار است با رنگ سفید از کوره، خارج شوند. برای به دست آمدن رنگ سفید گلبهی، آجرها در برخی قسمتهای کوره کیپ چیده می‌شوند و در برخی قسمتها با فاصله از هم.

حرارت کوره حاوی آجرهایی که قرار است با  کد 07 یا همان رنگ سفیدگلبهی تخلیه شود در روزهای آخر پخت کمی پایین‌تر از حرارت  کوره حاوی آجرهای سفید، خواهد بود. همچنین تعداد روزهای پخت، بسته به ظرفیت کوره افزایش می‌یابد.

پخت و تولید آجرهای سنتی با رنگ بهی و سفید گلبهی در مجموعه آجر سنتی حیدری ، با استفاده از گاز صنعتی و در کوره های مخصوص این مجموعه که توسط استاد علیرضا حیدری ، پدر آجر سنتی ایران طراحی و ساخته شده است ، صورت میگیرد یکی ارتفاوتهای اساسی ساختمان این کوره این است که کلیه کوره های این مجموعه در دو طبقه ساخته شده اند طبقه زیرین که به آن زیر کوره یا آتیشگاه گفنه میشود و طبقه بالا یا همکف که کوره پخت نام دارد و خشتها در این قسمت از کوره جهت پخت ، چیده می‌شود ؛ اما آنچه در این کلیپ مشاهده میشود زیر کوره یا آتیشگاه بوده که معمولا” در زیر زمین وساختمان آن هم شکل گندی مخروطی بوده و ارتفاع آن از کف تا دهانه خروجی آتش ( جایی که آتش از زیر کوره خارج و وارد کوره اصلی میشود ) بسته به کوره های مختلف از 5 متر تا سه متر متغیر است و از کف قطر این زیر کوره ها هم در حدود 4 متر میباشد ، در همین ویدئو کوره روشن با سوخت گاز بوده ( وقتی از نوع سوخت نام میبریم به این دلیل است که در مجموعه آجر سنتی حیدری آجر بارنگهای مختلف با استفاده از سوخت مخصوص به خود تولید میشود ) که مدت زمان پخت در حدود 25 روز  طول می‌کشد

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =