آجر خاکی

آجر رنگ خاکی در مجموعه آجر حیدری با کدهای 05 و 06 مشخص شده است که رنگ خاکی کد 05  تیره‌تر از خاکی کد 06 است.

 شما می توانید تمام انواع آجرهای سنتی حیدری از آجرهای پلاک گرفته تا آجرختایی را در رنگهای خاکی تیره یا روشن سفارش دهید.

 آجر خاکی با استفاده از خاک رس عاری از هر گونه نمک، با چیدمان انباری در کوره و استفاده از  سوختهای گاز  و نفتِ گاز (به نسبت 80 و 20) تولید می‌شود.

 لازم به ذکر است که آجرهای خاکی رنگ همانطور که از نامشان پیداست، به جهت نوع رنگشان و تغییرات ایجاد شده در آن، باید بیش از آجرهای سفید و سفید گلبهی، حرارت ببینند.

 آجرهای خاکی در صورتی که پخت معمولی و کمتر از حد معین دریافت کنند، از کیفیت ظاهری آنها کاسته می‌شود؛ حتی در کوتاه مدت. به همین دلیل تولید این رنگ آجر نیازمند پخت حداکثری است تا بتواند رنگ شاد و زنده خود را حتی در بلندمدت حفظ کند.

 اهمیت پخت حداکثری در تولید آجرهای خاکی، موجب شده که مجموعه آجر سنتی حیدری اقدام به ساخت کوره‌های ویژه‌ای جهت پخت آجر خاکی نماید. این کوره‌ها که نمونه مشابهی از آنها موجود نیست دارای 7 دریچه یا دهانه خروجی آتش از زیر کوره است که توسط آقای ابوالفضل حیدری، طراحی و ساخته شده و هم اکنون در حال بهره‌بر‌داری است. در آینده نزدیک و در قسمت انواع کوره‌ها به تفصیل، در مورد این کوره‌ها اطلاعات جامع و کاملی تقدیم حضور علاقه‌مندان خواهد شد.

 گفتنی است کم کردن میزان مصرف گاز و افزایش مقدار نفت گاز درحین پخت کوره، موجب کمی تیره‌تر شدن رنگ خاکی کد 05 نسبت به رنگ خاکی کد 06 می‌شود که البته این کار باید در زمان مشخصی از پخت آجر ، صورت گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =