روش های کوره چینی : تخت چینی

همانطور که در قسمت کوره چینی آجر سنتی گفته شد یکی از متداول ترین و تنها روش مرسوم  کوره چینی روش انباری بوده و همچنان نیز تمامی کارخانه های تولید آجر از این روش استفاده میکنند.

تاریخچه کوره چینی

در اوایل دهه هفتاد استاد علیرضا حیدری بعد از حدود ۲۰ ماه تلاش بی وقفه و شبانه روزی و انجام آزمایشات متعدد جهت تولید آجر سنتی قرمز ، بعد از ابداع روش منحصر به فرد در پخت آجر های سنتی رنگی بدون استفاده از رنگدانه ، برای اولین بار در صنعت  آجر پزی،  روشی رو در کوره چینی ابداع کرد که این نحوه کوره چینی را تخت چینی نام گذاری نمود.

روش پخت کوره و استفاده از سوخت ترکیبی

دلیل این روش کوره چینی این بود که از آنجایی که با توجه به روش پخت کوره و استفاده از سوخت ترکیبی و ایجاد شعله های رنگی بر اثر ترکیبات سوخت،  این شعله های رنگی می بایست در چهار طرف خشت به چرخش درآمده و بعد از سپری شدن حدود ۲۵ روز خشتهای خام خاکستری داخل کوره را  ، به رنگ حنایی و عنابی بسیار زیبا و خیره کننده ، تغییر میداد. بنابراین روش تخت چینی در مجموعه آجر سنتی حیدری عملیاتی شد ، البته آموزش نیروهای کاملا ” متخصص جهت این حرفه جدید نیز خود داستانی شنیدنی دارد که در قسمت های دیگر به آن می پردازیم.

تخت چینی آجر داخل کوره برای اولین بار توسط استاد علیرضا حیدری در ده هفتاد در تاریخ آجر پزی ابداع شد .

قبل از پخت

بعد از پخت

۵/۵ - (۲ امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =