پخت آجر و روشهای پخت

آجرهای قالبگیری شده پس از اینکه قدری در برابر هوا خشک شدند به داخل کوره منتقل می‌شوند تا عملیات پخت آجر آغاز شود. سپس کوره روشن شده و تا ۲۰ الی ۲۵روز؛ بسته به اندازه کوره؛ روشن می‌ماند تا آجرها به خوبی با حرارت پیوسته و یکنواخت پخته شوند.

نحوه چیدن قالب‌ها در کوره به صورت لانه‌زنبوری است تا حرارت بتواند در هر سوی آجر حرکت کند و رنگ یکنواخت ایجاد نماید زیرا رنگی شدن آجرهای حیدری براثر نفوذ شعله‌های رنگی به داخل آجر، صورت می‌گیرد . آجرسنتی حیدری در ۱۰ رنگ تولید می‌شود: بهی، سفید (بهی روشن)، سفیدگلبهی، حنایی (روشن، متوسط، تیره)، خاکی، بنفش روشن، بنفش تیره(کبود) و ابلق(دورنگ)

پخت آجر

سوخت کوره ها یک سوخت تلفیقی است که توسط استاد حیدری پس از آزمایشهای متعدد ابداع شده است و نقش اساسی را در ایجاد شعله های رنگی و متعاقب آن اجرهای رنگی دارد. این سوخت، تلفیقی از مازوت، گاز، گازوییل و آب است.

پخت آجر

قدرت بالای سوخت کوره موجب تولید حرارت ۱۴۰۰ درجه برای کوره می‌شود. حرارتی که در مرکز کوره موجب ذوب شدن آجر می‌شود. کوره های آجر سنتی حیدری متفاوت از کوره‌های معمول ساخته شده‌اند تا بتوانند تحمل این میزان از حرارت را برای ده‌ها روز مداوم داشته باشند.

پخت حداکثری اهمیت زیادی در کیفیت و دوام آجر سنتی و چسبندگی خوب آنها با ملات دارد همچنین موجب می‌شود که آجر بتواند به عنوان یک عایق حرارتی برای ساختمان نیز عمل کند.

آجری که حرارت کافی ندیده نمی‌تواند به اندازه لازم آب جذب کند در حالیکه این رطوبت داخل آجر است که با کم و زیاد شدن در برابر تغییر حرارت، موجب خاصیت عایقی برای اجر در فصل‌های سرد و گرم سال می‌شود. جهت خرید آجر آب ندیده با کارشناس ما تماس بگیرید.

قابلیت مناسب جذب آب موجب می‌شود که آجر، آب موجود در ملات را جذب کند و چنان به ملات بچسبد که انگار یک کل منسجم هستند و به همین دلیل هیچ گاه از نما سقوط نمی‌کند.

آجری که حرارت کافی ندیده باشد در برابر سرما استقامت ندارد و مانند پنیر یخ‌زده از هم وا می‌رود. متاسفانه امروزه وقوع چنین مشکلاتی برای بسیاری از پروژه های ساختمانی را شاهد هستیم که یک نمونه آن پروژه باملند دریاچه چیتگر بود.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =